Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat udział telewizji w globalnych wydatkach na reklamę w mass mediach wzrósł w Europie Zachodniej z 20% do niemal 30%, zaś w USA przekroczył w 1992 roku poziom 35 %. Teraz sięga ponad 50%.

Polska lokuje się w tak zwanym gronie „ potęg telewizyjnych”, takich jak Włochy i Brazylia, gdzie wydatki na reklamę przekraczają 60% ogółu wydatków na reklamę w mass mediach. Po reklamę telewizyjną sięgają najczęściej domy sprzedaży wysyłkowej . W czołówce lokują się także producenci proszków do prania, margaryny oraz napojów gazowanych i herbaty.

Reklama: Agencja interaktywna Bydgoszcz

Reklama telewizyjna jest w Polsce najdroższą formą promocji. Koszt serii filmów reklamowych, których długość nie przekracza 5 minut projekcji jest porównywalny z budżetem niskonakładowego 90 – minutowego filmu fabularnego. Na produkcję 30 – sekundowej reklamówki trzeba przeznaczyć przeciętnie 70 000 – 100 000 zł, zaś jednokrotna emisja w TVP to suma rzędu 1500 – 42 000 mln zł w zależności od godziny i dnia nadania. Koszty emisji zależą od wielkości stacji, jej zasięgu i od godziny emisji.

Do niedawna ceny reklam w TVP nie zależały od pory roku. Dopiero teraz wprowadzone zostały nowe ustalenia i obniża się cenę emisji w miesiącach wakacyjnych i zimowych – np. o 10% ( lipie, sierpień, styczeń, luty). Cennik podstawowy TVP zmienia się średnio 2 razy w roku. Oprócz cennika i ramówki telewizja publikuje też w okresach trzymiesięcznych propozycje programowe , co ma ułatwić planowanie kampanii.

Biuro reklamy TVP jest coraz bardziej „ elastyczne „: przygotowując nowe cenniki podwyższa ceny w tych porach, kiedy oglądalność wzrasta „ np. jeśli jakiś serial lub konkurs telewizyjny zdobył duże uznanie i zainteresowanie, zwiększając tym samym swoją publiczność). Na tej samej zasadzie tworzy nowe bloki reklamowe, jeśli jest takie zapotrzebowanie, a także obniża ceny w godzinach mniejszej oglądalności.

Oddzielne cenniki są przygotowywane na specjalne okazje, jak np. święta Bożego Narodzenia i Wielkanocne, Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej czy Olimpiada. Wszystkie dotychczasowe cenniki TVP przygotowywane były w formie katalogu i były bardzo szczegółowe. Opisywały każde pasmo reklamowe w ciągu dnia i dla wszystkich dni tygodnia oddzielnie oraz w rozróżnieniu na Program I i Program II, dla spotów od 6 s do 60 – 65 s.

Aktualnie wprowadzony cennik został znacznie uproszczony. Sprowadza się do dwóch podstawowych tabel : Programu I i II oddzielnie .

Telewizja publiczna nie tworzy bloków reklamowych w trakcie programów telewizyjnych . W związku z tym czas antenowy nie jest sprzedawany w pasmach godzinowych, ale przy określonych programach , z których część ukazuje się o stałej porze, a część jest określana przybliżeniu.