Co sprawia, że śpisz?

0
Opublikowany 11 czerwca 2015 przez admin w Kobieta
materace lateksowe

Co sprawia, że śpisz?

Artykuł przygotowany przez firmę:  materace lateksowe

Wiele czynników odgrywa rolę w przygotowaniu organizmu do zaśnięcia i spania. Każdy z nas ma wewnętrzny zegar biologiczny, który kontroluje kiedy czuwamy, a kiedy śpimy.

 

Zegar biologiczny ma zazwyczaj 24-godzinny powtarzany rytm dobowy. Kontroluje on dwa procesy interakcji: pierwszy to presja snu, która buduje się każdej godziny gdy jesteśmy na jawie. Swój szczyt osiąga on w godzinach wieczornych, gdy większość ludzi zasypia. Związek zwany adenozyną, jest jednym z czynników, który powoduje senność. Podczas całego dnia, gdy jesteśmy na jawie poziom adenozyny w mózgu stale rośnie. Natomiast podczas spania organizm rozkłada adenozynę.

Drugi proces to praca zegara biologicznego. Ten zegar jest zsynchronizowany ze środowiskiem. Światło, ciemność i inne wskazówki pomagają określić, kiedy czujemy się senni a kiedy obudzeni.

Na przykład sygnały świetlne odbierane przez nasze oczy informują mózg, że jest dzień. Pomaga to dostosować zegar biologiczny z okresami dnia i nocy. Uwalniane substancje chemiczne przez organizm, jak np. melatonina (hormon snu) sygnalizuje nas, że nadszedł czas na sen. Ilość melatoniny osiąga szczyt wieczorem. To moment kiedy organizm jest gotowy na sen. Wystawianie się na silne światło sztuczne w późnych godzinach wieczornych może zakłócić ten proces, co utrudnia zaśnięcie. Wystarczy nawet światło od telewizora, monitora komputerowego czy bardzo jasny budzik.

 

Materace lateksowe

Materace lateksowe

Gdy słońce wschodzi organizm uwalnia kortyzon. Ten hormon naturalnie przygotowuje ciało na obudzenie. Rytm i czas zmienia się z wiekiem zegara biologicznego. Nastolatki zasypiają później w nocy niż młodsze dzieci i dorośli. Jednym z powodów jest fakt, że melatonina wolniej się wytwarza i jej szczyt następuje później w cyklu 24-godzinnym. W rezultacie jest to naturalne dla wielu nastolatków, że wolą później kłaść się spać i wstawać później.

 

Ludzie potrzebują również więcej snu we wczesnym okresie życia, kiedy rośniemy i rozwijamy się. Na przykład noworodki mogą spać więcej niż 16 godzin na dobę, a dzieci w wieku przedszkolnym potrzebują drzemki.

Małe dzieci mają tendencję spania już wczesnym wieczorem. Nastolatki mają tendencję do spania dłużej rano. Również osoby starsze mają tendencję aby kłaść się spać wcześniej i budzić się wcześniej.

 

Wzory i rodzaje snu zmieniają się podczas dojrzewania. Noworodki spędzają więcej snu w fazie REM. Ilość snu wolnofalowego REM jest największa we wczesnym dzieciństwie, a następnie gwałtownie spada po okresie dojrzewania. I pozostaje w tendencji spadkowej wraz z wiekiem.

 

 

 


Autor

admin
avatar


0 komentarzy



Skomentuj


Odpowiedz


(wymagane)